واریس:

پوشیدن جوراب واریس اولین و شایع‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است. اما راه‌های دیگری هم برای پیشگیری از این بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن وجود دارد. نشستن در حالتی که پاها در سطحی بالاتر از قلب قرار داشته باشد یکی از راه‌های موثر است.

به‌طور مثال توصیه می‌شود این افراد در حالت نشسته پاهای خود را روی یک صندلی قرار دهند و لحظاتی را روی زمین دراز بکشند.

جلوگیری از یبوست هم گاهی موثر در پیشگیری است. یبوست باعث افزایش فشار بر سیاهرگ‌های ساق پا می‌شود همین امر زمینه‌ساز واریس است. رژیم‌‌های غذایی غنی از فیبر باعث کاهش یبوست و پیشگیری از واریس می‌شود.

مصرف غلات و صبحانه سبوس‌دار، پاستا و برنج هم در این زمینه موثر است. غلات غنی از فیبر نامحلول، مدفوع را حجیم کرده و آب را در خود نگه می‌دارد.

به این شکل فشار کمتری به وریدهای پا وارد می‌شود. البته باید توجه داشت که افزایش دریافت فیبر در رژیم غذایی باید همراه با افزایش دریافت آب کافی باشد.

مصرف مواد حاوی ویتامین ث مانند مرکبات هم بسیار مفید است این ویتامین برای حفظ استحکام کلاژن ضروری است. کلاژن به حفاظت از دیواره رگ‌ها کمک می‌کند. فقدان ویتامین ث در رژیم غذایی منجر به پارگی وریدهای کوچک و بدتر شدن واریس و ریدها می‌شود.

  • درمان

اگر واریس به موقع تشخیص داده شود می‌توان به راحتی آن را درمان کرد اما اگر  تبدیل به زخم شود درمان واریس مشکل خواهد شد و گاهی این زخم‌ها تا استخوان فرد پیش می‌رود که معالجه را بسیار مشکل و حتی غیر ممکن می‌کند. درمان واریس در برخی از مراحل نیاز به عمل جراحی و یا استفاده از لیزر دارد.

  • مراقب جوراب‌های واریس باشید

برخی استفاده از جوراب‌های واریس را بی‌ضرر می‌دانند و معتقدند اگر سودمند نباشد حداقل ضرری ندارد. این در حالی است که جوراب‌های ضدواریس باید استاندارد باشند و سایز درستی داشته باشند. استفاده خودسرانه و نادرست این جوراب‌ها دارای عوارض است.

ارزان ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به واریس شستن پاها با آب سرد است پس از اتمام کار روزانه پاهایتان را 5 دقیقه در تشت آب سرد قرار دهید و ماساژ دهید.