آرتروز زانو

آرتروز مفصل زانو بسیار شایع است. نوع ثانویه آرتروز  زانو – در افراد چاق- در سنین بالای 50 سال شایع تر است. درمان اصلی و علتی آرتروز زانو رفع عوامل ثانویه از جمله لاغری و مراقبت در بکار گیری زانو در زوایای حرکتی بیدرد و انجام حرکات ورزشی ونرمشی مخصوص آرتروز زانو و همچنین ورزش های هوازی فزاینده ظرفیت و راندمان قلبی-عروقی-ریوی  در درمان آرتروز زانو است.

چند ماه ورزش شنا سپس پیاده روی و تند روی در سطح صاف و با کفش مناسب شرایط آرتروز زانو را به سمت بهبودی می برد.مصرف ویتامین ها و کلسیم و مواد غضروف ساز(گلو کوزامین) کمک قابل توجهی در درمان آرتروز زانو نمیکند.

با آنکه پیشگیری از زانو درد همیشه ممکن نیست، اما توصیه هایی که در ادامه می آیند می توانند مفید باشند:

اگر شما چاق هستید باید بدنبال کاهش وزن بوده و درصورتیکه وزن متناسبی دارید، سعی به حفظ تناسب اندام خود نمایید.

همیشه قبل از ورزش گرمش کرده و بعد از آن نرمش نمایید. عضلات چهار سر ران و عضلات قبل از ران را بکشید و تقویت نمایید.

از دویدن رو به پایین تپه ها اجتناب کرده و بجای دویدن راه بروید.

بجای دویدن، دوچرخه سواری و شنا نمایید.

میزان ورزش خود را کاهش دهید.

اگر چاق هستید، وزن کم کنید. هنگام بالا رفتن و پایین رفتن از پله ها، به ازای هر نیم کیلو وزن اضافه، دو نیم کیلو فشار برروی زانو وارد می شود.

اگر کف پای شما صاف است، از کفی های مخصوص کفش استفاده نمایید.

از مناسب بودن کفش های دوندگیتان اطمینان حاصل نمایید.